دومین فرشته زندگی مندومین فرشته زندگی من، تا این لحظه: 9 سال و 2 ماه و 27 روز سن داره
اولین فرشته ی زندگی اولین فرشته ی زندگی ، تا این لحظه: 19 سال و 9 ماه و 14 روز سن داره
محفل عاشقانه مامحفل عاشقانه ما، تا این لحظه: 22 سال و 4 ماه و 13 روز سن داره

دومین فرشته زندگی من

بارداری هفته به هفته- ماه اول

1392/7/27 10:45
نویسنده : مامان
1,234 بازدید
اشتراک گذاری

ماه اول : هفته به هفته

 

 

هفته اول /هفته دوم / هفته سوم /هفته چهارم

بارداری فرد بفرد متفاوت است و نرخ رشد جنین نیز متفاوت می باشد بنابراین بهتر است زمانیکه هفته های بارداری را مطالعه می نمایید یک هفته قبل و یک هفته بعد را نیز مطالعه نمایید.___________________________________________________

>> هفته اول <<

 جنین شما:

هنوز کودک یا جنینی وجود ندارد.اما در دو هفته آینده بدن می بایست برای تشکیل جنین سخت فعالیت کند.پوشش رحم بسیار ضخیم شده و تخمک ها آماده بارور شدن هستند.یکی از این فولیکول ها تخمکی را آزاد می کند و این تخمک در پایین لوله فالوپ قرار می گیرد تا اسپرمی به آن رسیده و جنینی تشکیل شود.


 الآن نه جنین و نه کودکی وجود دارد وتنها تخمکی آزاد وجود دارد که در انتظار ترکیب با اسپرم میباشد. که از ترکیب این دو شما صاحب فرزندی زیبا خواهید شد.البته تا ماه آینده شما متوجه نخواهید شد.

اما چرا با وجود اینکه شما هنوز باردار نیستید این 2 هفته را درون دوران بارداری محاسبه می کنند؟از آنجا که محاسبه دقیق لحظه لقاح تخمک و اسپرم بسیار سخت می باشد. و زمانی که اسپرم وارد رحم می شود ممکن است چند روز طول بکشد تا لقاح صورت گیرد.بنابراین پزشکان مدت بارداری را 40 هفته در نظر می گیرند و زمان آن را از آخرین تاریخ قاعدگی (LMP) محاسبه می نمایند.تحقیقات نشان داده از هر 20 زن تنها یک زن در موعد مقرر زایمان انجام میدهد.ولی برای تعیین تاریخ دقیق لازم است حتما به پزشک مراجعه نمایید.پزشک با انجام سونوگرافی و اندازه گیری رحم و یا بخش های مختلف جنین،میتواند سن دقیق بارداری را در شما بیان کند.

 

اطلاعاتی راجع به هورمون های دخیل در سیکل قاعدگی:


سیکل قاعدگی یک هماهنگی بین هورمون های بارداری است.اولین هورمون FSH (هورمون تحریک کننده فولیکول) است .هر فولیکول شامل تنها یک تخمک است که هر ماه تنها یک فولیکول بارور شده و اماده تخمک گذاری خواهد بود.برای بالغ شدن فولیکول نیاز به هورمون دیگری بنام استروژن است.استروژن دو کار انجام میدهد: اول اینکه پوشش رحم را مجدا ضخیم میکند.دوم این که زمانیکه به اندازه کافی به بالاترین حد خود برسد سبب تولید هورمون دیگری بنام LH می شود.افزایش LH سبب پاره شدن فولیکول و آزاد شدن تخمک می گردد.تخمک گذاری 24 تا 36 ساعت پس از افزایش LH رخ میدهد.



شما در این هفته:

 

 

در صورتی که مکمل مصرف نمی کنید شما میبایست شروع به مصرف روزانه فولیک اسید نمایید.فولیک اسید مانع نقایص دستگاه عصبی(رشد ناقص مغز یا نخاع) در کودک می شود.برای جذب بهتر فولیک اسید ،بهتر است آب پرتقال بنوشید. بهتر است برای داشتن یک بارداری سالم تحت نظارت پزشک شروع به انجام حرکات ورزشی کنید.و در رژیم غذایی خود از ویتامین های مکفی،میوه و سبزیجات تازه استفاده نمایید.
آماده سازی بدن برای بارداری

1- تاثیر گرما بر روی باروری:

آیا شما مایل به باردار شدن هستید؟بنابراین بهتر است که از پتو برقی استفاده ننمایید و از راه های دیگر برای گرم نگه داشتن خود استفاده نمایید.تحقیقات نشان می دهد که گرمای بیش از حد طولانی با گرم کردن بیضه ها سبب کاهش میزان اسپرم های تولید شده می شود.

2-  تعدیل وزن:
در صورتی که دارای اضافه وزن یا کمبود وزن می باشید بهتر است با خواب کافی و دوری از استرس به تعدیل وزن خود بپردازید.

3- پرهیز از الکل و سیگار:
الکل و سیگار  و مواد مخدر ،سبب آسیب رسانی به شما و کودک شما می شود پس لطفا مصرف آن را کنار بگذارید.چراکه مصرف این مواد سبب ایجاد نقص های مادرزادی،مشکلات تنفسی،کم وزنی هنگام تولد و بسیاری مشکلات دیگر خواهد شد.

4-      ملاقات پزشک:
بهتر است قبل از اقدام به بچه دار شدن ابتدا به یک پزشک زنان و زایمان مراجعه نمایید.و یکسری معاینات از قبیل پاپ اسمیر،معاینه پستان،معاینه لگنی،معاینه شکم،تستهای غربالگری و آزمایش خون (برای بررسیآ نتی بادی های خاص مانند CMV ویا توکسوپلاسموز) انجام دهید. واگر متوجه بیماری خاصی از قبیل (پولیپ،کیست،کم کاری و زیاد کاری تیروئید،فیبروئید و ..) شدید. بهترین زمان برای درمان قبل از بارداری خواهد بود.در اینصورت بهتر است شما با نظر پزشک یکی از راههای جلوگیری را انتخاب نمایید و بعد از درمان اقدام به باردار شدن نمایید.
البته ممکن است پزشک شما واکسن سرخجه،کزاز و یا آبله مرغان را برای شما تجویز نماید(البته بسته به کشور محل سکونت این تجویزها متغیر است؛بطور مثال سرخجه در آلمان الزامیست).


مورد دیگر که لازم است با پزشک خود در میان بگذارید؛داروهایی است که مصرف می کنید.چرا که یکسری داروها برای جنین در دوران بارداری بسیار مضر است.
    

علائم زودرس بارداری (که البته قطعی نیستند) :

علائم احتمالی  بارداری درعرض 4 هفته اول بارداری رخ می دهد:

1-  خونریزی خفیف

2- تاخیر در قاعدگی: در صورت بارداری دیگر سری بعد شما دچار قاعدگی نخواهید شد.

3-حساس شدن پستان ها

4- خستگی شدید

5- کمردرد از علائمی است که ممکن است در اوایل بارداری رخ دهد.

چهار نشانه بارز بارداری

1- تهوع

2- سردرد به علت افزایش ناگهانی هورمون ها در بدن

3- تیره شدن پوست اطراف نوک سینه

4- کاهش میل یا بی اشتهایی به غذا

 

*************************************************

 

                                                 >> هفته دوم <<


 جنین شما

قبل از این که جنین شما شروع به رشد کند یکسری تغییرات در بدن شما رخ میدهد .در هفته آخر میزان استروژن و پروژسترون خون افزایش می یابد این خون غنی از هورمون سرتاسر رحم را جهت حمایت از تخمک بارور شده احاطه می کند. بطور همزمان در تخمدان،تخمک درون کیسه ای از مایع بنام فولیکول رسیده شده است. در ابتدای این هفته ( روز 14 از دوره 28 روزه) زمان تخمک گذاری: یکی از تخمک ها کیسه فولیکول را ترک کرده و وارد لوله فالوپ می شود.(در صورتی که شما دارای چند قلو شوید ممکن است بیش از یک تخمک آزا شود)

در طول 12 تا 24 ساعت آینده همین تخمک امکان بارور شدن را دارد . هنگامی که 250 میلیون اسپرم از طریق سرویکس وارد واژینال می شود و از طریق دهانه رحم وارد لوله فالوپ می شود تا بتوانند درون تخمک نفوذ کنند.(البته تنها 400 اسپرم می توانند این سفر دشوار 10 ساعته را طی کنند و تنها یکی از آنها میتواند بدرون تخمک نفوذ کند و حتی آن یک اسپرم نیر تنها 20 دقیقه زمان دارد تا بتواند راه نفوذ به درون تخمک را بیابد.)

 

در طول 10 تا 30 ساعت آینده،مواد ژنتیکی اسپرم با تخمک ترکیب می شود.از مجموع 46 کروموزوم که مواد ژنتیکی یک کودک را تشکیل میدهند تنها دو کروموزوم مربوط به جنسیت وی می باشد.اگر اسپرم حاوی کروموزوم Y باشد فرزند شما پسر و اگر حاوی کروموزوم X باشد فرزند شما دختر خواهد بود.با این ترکیب ژنی رنگ چشم،رنگ مو و تا حدی شخصیت نوزاد مشخص می گردد.

در طول 3 تا 4 روز طول می کشد تا تخمک بارور شده از لوله فالوپ به درون رحم برود(تخمک بارور شده الآن نطفه نامیده میشود) به 16 سلول یکسان تقسیم میشود.زمانیکه وارد لوله فالوپ می شود تخمک بارور شده نطفه نامیده می شود.یک یا دو روز بعد نطفه درون محیط درون رحم کار رشد و نمو و تغییر خود را آغاز میکند.             

در این هنگام نوزاد شما یک توده سلولی است که دانشمندان آن را بلاستوسیت می نامند.این توده سلولی حاوی یک بخش درونی است که به جنین تبدیل میشود و یک حفره پر از مایع نیز وجود دارد که تبدیل به کیسه آمنیوتیک می شود. و یک توده بیرونی وجود دارد که تبدیل به جفت می شود؛ جفت همان رابطی است که غذا و مواد حیاتی مورد نیاز جنین را تامین می کند و مواد زاید جنین را دفع می نماید.


توجه: شکل گیری و مراحل تکامل جنین ها حتی در رحم مادر نیز متفاوت می باشد. ما در اینجا تنها حالات کلی را بازگو می نماییم.
 
 شما در این هفته

آخرین پریود شما تقریبا 12 تا 16 روز پیش بوده است بنابراین اکنون تفریبا زمان تخمک گذاری شما رسیده است.شاید برای شما عجیب باشد که چرا پزشکان سن جنین شما را از روی تاریخ آخرین قاعدگی محاسبه می کنند.

بارداری اغلب 38 هعته به طول می انجامد ولی از آنجا که تعیین زمان دقیق ترکیب اسپرم و تخمک کار آسانی نیست پزشکان معمولا مدت بارداری را 40 هفته در نظر می گیرند.به همین خاطر است که سن جنین شما الان 2 هفته است.

نکات این هفته

 

 

اگر در انتظار نوزاد هستید لطفا از همین الان مصرف سیگار و الکل را کنار بگذارید.و در صورتی که شما از داروهای تزریقی استفاده مینمایید حتما با پزشک خود در رابطه با ادامه مصرف دارو مشورت نمایید. و فراموش نکنید که شما نیاز به مصرف روزانه 400 میلی گرم فولیک اسید دارید البته در صورتی که مصرف آن را از 3 ماه قبل ا ز باردار شدن شروع کنید؛ بسیار بهتر است.

می توانید برای آگاهی از زمان بارداری از شیوه های مختلفی استفاده نمایید دو نمونه از راه هایی که می توانید در منزل هم آن را انجام دهید یکی گرفتن دمای بدن است که برای این کار می توانید هر روز صبح بعد از خواب دمای بدن را با استفاده از دماسنج های دیجیتال اندازه گیری کنید و یا اینکه از کیت های حاملگی که در داروخانه ها موجود است استفاده نمایید.

بهترین ورزش برای شما 30 دقیقه پیاده روی در 4 روز از هفته است.

بهتر است از همین الآن بدنبال پزشک مناسب برای خود باشید .بهتر است حداقل دو پزشک را انتخاب نمایید و به انها مراجعه نمایید و در هنگام ملاقات سوالات خود را از آنها بپرسید.با جوابهایی که آنها به شما می دهند و نحوه جوابدهی آنها که آیا کامل و جامع بوده است یا خیر همچنین صحبت با بیماران قبلی انها و روش های زایمانی که آنها اغلب استفاده می کنند بهتر می توانید پزشک خود را انتخاب نمایید.
    

شریک زندگی شما

آیا شما آماده بچه دار شدن هستید؟آیا بچه برای شما تنها صدای مزاحم است؟اگر این چنین فکر می کنید بهتر است ابتدا خود و نگرشتان را تغییر دهید.چرا که بچه برای شما تجربه ای جدید خواهد بود و شما می بایست آمادگی پذیرش آن را داشته باشید تا از وجود او بالاترین لذت ممکن را ببرید. تغییر در رفتار و نگرش نسبت به کودک بهترین هدفی است که یک تازه پدر و مادر می توانند داشته باشند.

حقیقت این است که واقعا شما ممکن است بسیار گیج و سر درگم باشید و مدام به این موضوع فکر کنید که کودک شما ممکن است چطوری باشد؟ وقتی شب گریه می کند چکاری باید انجام دهم؟ و خیلی از این سوالات و دلنگرانی ها که ممکن است تمامی پدران و مادران جدید با آن مواجه شوند. ولی نگران نباشید در صورتی که آماده تغییر باشید بمرور می توانید تمامی این مسائل را یاد بگیرید و از پس تمامی مشکلات برآییدو از وجود فرزندتان لذت ببرید!

******************************************************


 >> هفته سوم <<


جنین شما

 

درون رحم شما چه می گذرد؟کودک شما الآن یک توپ کوچک از صدها سلول است که در کنار هم قرار گرفته است.پس از گذشت مدتی از اقامت این توپ کوچک ( که بلاستوسیت نامیده می شود)؛هورمون HCG ترشح می شود. کار این هورمون جلوگیری از تخمک گذاری است و سبب افزایش استروژن و پروژسترون می شود.(این امر سبب می شود تا دیواره رحم جهت تخمک گذاری فروپاشیده نشود). در تست بارداری که صورت می گیرد مثبت بودن میزان HCG دلیلی بر بارداری شما خواهد بود. در صورتی که در پایان این هفته شما تست بارداری انجام دهید، بارداری شما مثبت خواهد بود.(در صورت منفی بودن تست بارداری، اگر پس از 2 یا 3 روز شما پریود نشدید بهتر است تست بارداری را مجدد تکرار نمایید.)

در این حال مایع آمنیوتیک در جال جمع شدن اطراف توپ سلولی است که نهایتا کیسه آمنیوتیک را تشکیل می دهد.این مایع در هفته ها و ماه های آتی اطراف جنین را احاطه خواهند کرد. از آنجا که تا پایان هفته آینده هنوز جفت به اندازه کافی تکامل پیدا نکرده است ؛ در حال حاضر جنین بلاستوسیستی شما اکسیژن و مواد مغذی خود را از طریق یک سیستم گردش خون اولیه که از تونل های میکروسکوپی تشکیل شده است و به سلول های خونی دیواره رحمتان متصل است دریافت نموده و مواد زاید را نیز از همین طریق دفع می نمایند.
 

بدن شما در این هفته

 

زندگی شما چگونه تغییر می یابد:
دردرون رحم شما یک اسپرم با یک تخمک لقاح یافته است.چند روز پس از لقاح تخمک بارور شده درون دیواره رحم شروع به رشد می کند. یک نوزاد درون بدن شما در حال شکل گیری است.احتمالا شما هنوز نمی دانید که باردار هستید و ممکن است تا آخر این هفته مقدار مختصری لکه بینی داشته باشید.که به این لکه بینی اصطلاحا "لکه بینی لانه گزینی" می گویند.به هر صورت این لکه بینی بسیار مختصر است و تنها تعداد اندکی از زنان باردار ممکن است متوجه این رویداد شوند.
جالب است بدانید در صورتی که مشکل خاصی نداشته باشید و پزشکتان نیز تایید نماید استفاده از تردمیل و حتی ایروبیک می تواند بارداری شما را سهل نماید.البته نباید در هیچ کدام از آنها افراط کرد.در واقع ازبطور دقیق تر، ضربان قلبتان باید زیر 140 بار در دقیقه و دمای بدنتان زیر 102 باشد بنابراین از زیاد ماندن در آفتاب و یا در سونا و یا در وان آب داغ،جدا خودداری نمایید.

نکات این هفته :

روزانه میبایست 400میکروگرم اسید فولیک را مصرف نمایید که امروزه بصورت قرص بفروش می رسد.علاوه بر آن منابع طبیعی تامین اسید فولیک عبارتند از:جگر،اسفناج،نخود،بادام زمینی و آب پرتقال که میتوانید از انها در رژیم غذایی خود بهره ببرید.

علاوه بر اسید فولیک،بدن شما در دوران بارداری به میزان قابل توچهی نیاز به پروتئین،کلسیم و آهن دارد.مصرف پروتئین مناسب در ایجاد بافت جدید می باشد؛علاوه بر این کلسیم برای رشد و نمو استخوان ها و دندان ها ضروری است.آهن در دوران بارداری ضروری است بعنوان حمایت ازافزایش مستمر حجم خون نوزاد شما. و منابع قنی آهن عبارتند از:گوشت قرمز،حبوبات،تخم مرغ و سبزیجات دارای برگ سبز.

رنگ کردن مو: توصیه می شود در 3 ماهه اول رنگ موی خود را تغییر ندهید.

 

حقایق شگفت آور: علائم اولیه بارداری
در برخی از زنان باردار حتی قبل از اینکه تست بارداری انجام دهند یکسری علائم بارداری ظاهر می شود:

  > متورم شدن سینه

  >حجم خون بالاتر :بدن شما برای حمایت از جنین به اکسیژن و مواد مغذی بیشتری نیاز دارد بنابراین در دوران بارداری حجم خون شما افزایش می یابد.بنابراین کلیه ها نیز برای دفع ناخالصی بیش از پیش می بایست فعالیت نمایند بنابراین شما ممکن است دچار تکرر ادرار شوید.

>خستگی: احساس خستگی ناگهانی.افزایش سطح هورمون پروژسترون و مراحلی که در بدن شما در حال روی دادن است تا مراحل اولیه شکل گیری جنین انجام گیرد به اندازه شرکت در یک دو ماراتون شما را خسته خواهد کرد. و البته دلیل دیگری بر خستگی،بیشتر شدن میزان پمپاژ خون(بعلت افزایش حجم خون) توسط قلب است که حس خستگی را در شما القا می کند.

>  تکرر ادرار
>  افزایش حس بویایی
>   بی میلی نسبت به غذاهایی که شاید به آنها علاقه داشتید.
>  تهوع یا استفراغ صبحگاهی
>  بالا رفتن دمای بدن
>  خونریزی یا لکه بینی
>  اسپاسم در ناحیه شکم
>  نفخ
> گرفتگی عضلات

****************************************************

 

                                     >>  هفته چهارم <<
  
جنین شما :

در داخل بدن شما اتفاقات شگفت آوری در حال وقوع است.توپ حاصل از تقسیم سلولی اکنون در بدن شما به بلاستوسیست تبدیل شده است(مرحله قبل از جنینی).



که دارای 3 لایه می باشد که بعدا اندامها و بافت ها را تشکیل می دهند. لایه بالایی(اکتودرم )،لوله عصبی است که مغز،ستون فقرات،نخاع و اعصاب ،پوست،چشم و مو و حتی مینای دندان نوزاد از آن شکل می گیرد.در لایه میانی(مزودرم) قلب و سیستم گردش خون، اسکلت، عضلات و کلیه ها، بافت ها و عروق، ظاهر خواهد شد و در لایه سوم ریه ها،روده و دستگاه ادراری شکل خواهد.

Yolk soc(کیسه زرده)،گلبول های قرمز خون و مواد مغذی جهت جنین را فراهم می نماید.در حال حاضر جفت و بند ناف هم در حال تشکیل هستند تا بعدا این وظیفه را بعهده بگیرند.سلول های جفت در حال ایجاد یک رابطه به پوشش دهانه رحم هستند تا بتوانند تا پایان این هفته مواد مغذی را به جنین رسانیده و مواد زاید را حذف نمایند.وظیفه بند ناف هم رسانیدن مواد مغذی و اکسیژن به جنین است.
    بدن مادر چگونه تغییر می کند   

بدن شما در این هفته :

در اين هفته ديگر با استفاده از يك تست حاملگي خانگي مي توانيد مطئمئن شويد كه آيا باردار هستيد يا خير؟.
اگر تست شما مثبت باشد خيلي خوب است كه با پزشك خود تماس بگيريد يا اگر تاكنون انتخابي نداشتيد فردي را برگزينيد و يك قرار ملاقات براي اولين جلسه مراقبتهاي بارداري با وي بگذاريد. ممكن است به دلايل مختلف يا طبق نظر پزشك اولين قرار شما تا چند هفته ديگر به تعويق بيافتد. نگران نشويد و در اين مدت تا حد امكان دارويي مصرف نكنيد.اگر تست بارداری شما منفی بوده است بهتر است آن را در آخر هفته مجددا تکرار نمایید. در بعضي از خانمهاي باردار هنوز مقدار كافي هورمون بارداري ساخته نشده تا در آزمايش براحتي تشخيص داده شود. اگر هم در اين چند روز قاعدگي در شما اتفاق افتاد مي توانيد در ماه آينده دوباره براي بارداري اقدام كنيد. اما اگر تاكنون يك سال يا بيشتر (و اگر بالاي 35 سال سن داريد، 6 ماه) است كه براي باردار شدن تلاش مي كنيد، بهتر است با پزشك خود مشورت كنيد تا بررسي هاي لازم را جهت تشخيص احتمالي و علت ناباروري در شما و همسرتان انجام دهد. ممكن است نتايج اين بررسي ها خوشايند نباشد ولي واقعيت اين است كه اگر براي شما تشخيص ناباروري وجود داشته باشد آگاهي از آن و اقداماتي براي درمان سريعتر بهتر از تاخير بيمورد خواهد بود.

این هفته،هفته لانه گزینی است.در برخی خانم ها ممکن است در این هفته میزان مختصری خونریزی دیده شود.اما تنها در حد لکه بینی است. و ممکن است کمی درد نیز احساس نمایند.
  
نکات این هفته

بهر حال بهتر است مصرف اسید فولیک را آغاز نمایید.اسید فولیک از کودک شما در برابر آسیب های ستون فقرات و مغز(نقص لوله عصبی) محافظت می نماید.این مکمل می بایست حاوی 400 میکروگرم باشد.البته در صورتی که شاخص توده بدن(BMI) بدن شما بیش از 30 است زیر نظر پزشک،میزان مصرف اسید فولیک را بالاتر ببرید.

ممکن است در این هفته از لحاظ عاطفی حساس تر باشید.همچنین در این هفته ممکن است دچار تهوع های صبحگاهی شوید.البته این تهوع معمولا پس از 3 ماهه اول بارداری به اتمام میرسد ولی متخصصان بر این باورند که در برخی زنان این حالت ممکن است پس از 3 ماهه اول بارداری هنوز وجود داشته باشد.خوردن ترشی،غلات و افزایش مواد پروتئینی معمولا به کاهش این حالت کمک شایانی می کند. مي توانيد چند بيسكويت خشك يا كراكر به همراه داشته باشيد، آب نباتهاي ليمويي يا آنتي اسيدهاي جويدني بعد از هر حمله استفراغ كمك كننده است. آدامسهاي طعم دار نعناع و زنجبيل خشك شده نيز به تغيير ذائقه شما كمك خواهد كرد. بهتر است تعدادي از مواد فوق را به همراه يك پاكت يا كيسه نايلون براي استفراغ و تعدادي دستمال خشك يا مرطوب براي پاك كردن دهان در كيف، ماشين، ميز كار يا هر جاي ديگر داشته باشيد.

این هفته زمان خوبی برای ورزش کردن است چرا که سبب قوی نمودن عضلات شده و تحمل بارداری را برای شما راحت تر می کند بعلاوه این که پس از بارداری کنترل وزن شما و تناسب اندام شما راحت تر خواهد بود.بهترین ورزش پیاده روی و شنا می باشد ولی توصیه اکید می کنیم که حتما با پزشک خود در این باره مشورت نمایید.

سعی نمایید بدن خود را در این دوران زیاد گرم نکنید چرا که گرمای بیش از حد باعث آسیب به جنین می شود.

 

منبع:   http://www.koodakomadar.com/Default.aspx

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)